CHARLOTTE KRAGH
Jeg tog min første ballettime på Hellerup Klassiske Balletskole som dengang var ejet af Sanne Stahnke da jeg lige var fyldt 4 år. Jeg tilbragte mange timer der de næste 10 år og da jeg var omkring 11-12 år gammel startede jeg med enetimer hos Carolina Praetorius. Hun opfordrede mig til at søge ind på professionelle skoler rundt i Europa og jeg kom bl.a. ind på Den Norske Opera og Ballett Ballettskole og flyttede til Oslo da jeg lige var fyldt 14. Det ændrede mit liv enormt og jeg forelskede mig i teaterlivet og nød hvert øjeblik jeg havde i de to år på balletskolen i Oslo. Jeg fik rigtig mange gode muligheder og vandt bl.a. en 1. plads (supérieur) i 27th International Classical Dance Contest of Grasse 2014 og 3. plads og finalist i The Nordic Baltic Ballet Competition 2014 og 2015.
Efter to år i Oslo, søgte jeg videre og kom ind flere steder, bl.a. i Oslo på Khio og i Zürich, men jeg blev også optaget på Hamburg Ballet School, John Neumeier. Der valgte jeg at forsætte min skoletid og blev i 3 år i Hamborg. Det første år boede jeg på skolen (’Internatet’), hvor vi boede ca. 34 elever fra en masse forskellige lande, de to følgende år boede jeg på et kollegium i nærheden af skolen sammen med mange af de andre større elever fra skolen. Jeg lærte så meget i Hamborg, en fantastisk oplevelse at være så tæt op af kompagniet og få muligheden for at danse med i nogen store produktioner som Romeo og Julie, Nijinskij, Don Quixote og Illusions like Swan Lake. Jeg var også med kompagniet på turné, hvilket var super sjovt.
I mit sidste år i Hamborg hjalp skolen os med at blive klar til at tage til auditions og jeg fik bl.a. tilbudt en kontrakt i Ballett Dortmund i main kompagniet. Det er ikke så almindeligt at få kontrakt i et main compagny lige efter endt uddannelse – de fleste får kontrakter i juniorkompagnier, så skolen i Hamborg var meget opsat på, at jeg skulle sige ja tak til kontrakten i Dortmund. Her startede jeg med at arbejde efter sommeren i 2018. I Dortmund dansede jeg mange gode roller som har givet mig en masse scene erfaring som jeg har taget med mig videre. I et relativt lille kompagni får man hurtigt mulighed for at danse solistiske roller, så allerede det første år dansede jeg fx både store svaner og spansk prinsesse i Svanesøen. I mit andet år i Dortmund besluttede jeg mig for at søge andre steder hen for at blive mere udfordret og danse et andet repertoire. Jeg var så heldig at få tilbudt en solist kontrakt i Düsseldorf i Ballett am Rhein under ledelse af Demis Volpi. Han skulle træde ind som ny artistisk balletchef og koreograf, 28 nye dansere og 18 ”gamle” dansere (dansere som var i kompagniet med den tidligere chef Martin Schälpfer), ny ledelse og nyt kompagni. Repertoiret er rigtig spændende og udfordrer mig på en anden måde og kompagniet er fyldt med en masse talentfulde dansere med hver deres baggrund. Vi er et relativt stort kompagni – 46 dansere – men får alligevel virkelig gode muligheder for solistiske og udfordrende roller, i både det klassiske, det neoklassiske og det helt moderne repertoire. Jeg nyder at være her og glæder mig til at danse en masse forskellige stykker.
“En af mine lærere på min folkeskole i Hellerup lærte mig at holde styr på mine nerver ved at sige ”jeg kan, jeg skal, jeg vil” inden jeg skulle stå foran hele skolen. Det har jeg taget med mig hele min karriere og siger til mig selv hver gang inden jeg går på scenen.”
DEN
DANSKE
BALLETPRIS
2025
29. - 30. marts 2025
Tilmelding fra 1. november 2024 til 22. februar 2025
Sønderborg
Koncert sal Alsion
Alsion 2
6400 Sønderborg
19. januar 2025
Tilmelding fra 1. nov. - 20. dec. 2024
København
Balletsalen, Søndre Campus,
Københavns Universitet, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Karen Blixens Vej 1, Lokale 21.3., 2300 København
I samarbejde med: