skip to Main Content
Om dommerne
  • Peter Bo Bendixen – Balletmester Tivoli Balletteater
  • Tim Rushton – Prisvindende Koreograf og tidligere Kunstnerisk Leder af Dansk Danseteater
  • Marie Brolin – Tani – Kunstnerisk Leder for Black Box Dance Company
  • Niels Balle – Tidl. Forstander for Den Kongelige Balletskole, tidl. Leder af Tivoli Balletskole
  • Marcin Kupinski – Solodanser, Den Kongelige Ballet
  • Selene Muñoz – Danser og koreograf, Reumert nomineret og modtager af Kronprinsens og DR´s Bevægelses Stafet
  • Ida Praetorius – Solodanser, Den Kongelige Ballet
  • Holly Dorger– Solodanser, Den Kongelige Ballet
  • Jonathan Chmelensky – Solodanser, Den Kongelige Ballet
  • Ulrik Birkkjaer – Solodanser ved San Francisco Ballet, Kunstnerisk leder af København Danser
PETER BO BENDIXEN

PETER BO BENDIXEN
blev optaget på Den kgl. Ballets elevskole 1974 og ansat som danser ved Den Kgl. Ballet i 1983. To år senere skabte John Neumeier titelpartiet til ham i helaftensballetten Amleth. Samarbejdet med John Neumeier førte til, at Peter Bo Bendixen i 1986 blev ansat som danser i John Neumeiers kompagni Hamburg Ballett. Tre år senere vendte han tilbage til Den Kgl. Ballet, hvor han i 1991 blev udnævnt til solist og i 1993 til solodanser.

Peter Bo Bendixen har på Det Kgl. Teater danset en række vigtige hovedpartier, bl.a. Albrecht i Giselle, Struense i Caroline Mathilde, Romeo i Romeo og Julie, titelpartiet i Onegin, Junker Ove i Et Folkesagn og Gennaro i Napoli. Sideløbende med danser-karrieren var Peter Bo Bendixen fra 1997 kunstnerisk Leder af Den Kgl. Ballets turnerende kompagni Principals and Soloists of the Royal Danish Ballet, som har gæstet blandt andet Sydafrika, Brasilien og USA, samt en række lande i Europa. I 2006 blev Peter Bo Bendixen udnævnt til balletchef i Tivoli, hvor han siden har haft ansvaret for Pantomimeteatret og de internationale balletgæstespil i Koncertsalen.

På Pantomimeteatret har Peter Bo Bendixen iscenesat en række værker af August Bournonville, blandt andet Konservatoriet og La Ventana, samt sammensat en speciel Bournonville-aften med uddrag fra Napoli, samt pas de deux’en fra Blomsterfesten i Genzano. I 2012 debuterede Peter Bo Bendixen som koreograf med en opsætning af Nøddeknækkeren i Koncertsalen i Tivoli.

TIM RUSHTON
er koreograf og var kunstnerisk leder af Danmarks største moderne dansekompagni ’Dansk Danseteaterfra 2001 til 2018. Uddannet på The Royal Ballet School, Covent Garden 1979-82. Engagementer som balletdanser på: Deutsche Oper am Rhein 1982-86; Malmø Stadsteater 1986-87; Den Kongelige Danske Ballet 1987-92.

Som kunstnerisk leder af Dansk Danseteater viste det sig hurtigt, at det, der kunne have været et kontroversielt cross-over fra den klassiske ballet til den moderne dansescene, udviklede sig til at være en frugtbar kunstnerisk sammensmeltning. I dag er Tim Rushton en af Danmarks toneangivende koreografer; og han er bl.a. i kraft af sine nu 9 nomineringer og 4 Reumert priser blevet optaget i den blå bog i 2007 og modtaget den britiske orden Member of the Order of the British Empire i 2011.

Generelt lader Rushton sig inspirere af musikken og opbygger derfra et eksistentialistisk tema. Han er en intuitiv koreograf, der ofte skaber sit trinsprog i mødet med danserne. Eller i hvert fald ud fra et indgående kendskab til den enkelte dansers formåen og personlighed. Dansernes forudgående erfaring – som der tages udgangspunkt i – er i høj grad med til at give hans værker nærvær og formidlingsmæssig styrke. Hans forestillinger skiller sig også ud ved deres vægt på at skabe en helhedsoplevelse af scenografi/ arkitektur, musik og dans.

Tim Rushton er alment anerkendt for sin sans for at balancere kunstnerisk nerve og publikumsappel. Mange af hans forestillinger har oplevelsesmæssigt karakter af bredt appellerende multikulturelle events, hvilket har resulteret i en stærkt stigende publikumsinteresse siden hans tiltræden som kunstnerisk leder for Dansk Danseteater.

Marie Brolin

MARIE BROLIN-TANI (SE)
har siden 2013 været kunstnerisk leder for Black Box Dance Company.

Som en af de helt centrale figurer indenfor moderne skandinavisk dans har hun haft en særlig tilknytning til Århus, hvor hun arbejdede og boede. Først som danser på Den Jyske Opera og Aarhus Teater og siden som grundlægger og leder for MBT Danseteater, en af de førende dansekompagnier i Danmark. Efter tiden i Århus blev hun leder af det internationalt anderkendte Skånes Danseteater, hvor hun førte kompagniet og skabte dress nuværende base.

Maries lange resumé som koreograf og instruktør i film, teater, opera såvel som i dansebranchen bærer præg af en lang stribe af anderkendelser og udmærkelser bl.a. Reumert nomineringer og priser. Marie Brolin-Tani koreografer i øjeblikket VITA DANICA i samarbejde med instruktør Sargun Oshana og sanger Pernille Rosendahl i samarbejde med Århus Teater.

NIELS BALLE
Niels Balle er uddannet på Det Kgl. Teaters balletskole, hvor han i 1983 blev medlem af Den Kgl. Ballet. Her har han danset en lang række store partier, blandt andet James i Sylfiden, balletmesteren i Konservatoriet, fyrst Gremin i Onegin og Benvolio i Romeo og Julie. Niels Balle har instrueret og undervist kompagniet, samt været ansvarlig for aspiranternes undervisning,

Sideløbende med danserkarrieren underviste Niels Balle på Det kgl. Teaters Balletskole og fungerede som forstander for Det Kgl. Teatets Balletskole fra 2006 – 2012.

Fra januar 2013 til september 2018 varetog han stillingen som kunstnerisk leder af Tivolis balletskole. Tivoli Balletskole er en balletskole, der ud over undervisningen også giver eleverne indblik i og praktisk erfaring med professionelle danseforestillinger.

niels Balle

MARCIN KUPINSKI
Solodanser, Den Kongelige Ballet. Marcin Kupinski er uddannet ved den Statslige Balletskole i Gdansk, Polen.

Mens Marcin stadig var under uddannelse vandt han flere balletkonkurrencer, deriblandt Eurovision Competition for Young Dancers competition sammen med sin bror Dawid Kupinski i 2001. I 2002 vandt han Special Jury Prisen ved Varna International Ballet Competition –  samme år som han afsluttede sin balletuddannelse med udmærkelsen Bedste Afgangselev blandt samtlige afgangselever fra de statslige balletskoler i Polen.

Han blev ansat som korpsdanser i Den Kongelige Ballet i 2002. I 2010 blev han udnævnt til solist. Udnævnelsen til solodanser fulgte i 2011.

Marcins repertoire med Den Kongelige strækker sig bredt. De dramatiske hovedpartier spænder fra Bournonvilles balletter med roller som James i Sylfiden og Junker Ove i Et folkesagn til klassikere som Prins Siegfried i Svanesøen  Albrecht i Giselle, Prins Desiré i Tornerose, Solor i La Bayadère, Prinsen i Nøddeknækkeren. Marcin har fortolket roller i John Neumeiers balletter som Gaston i Kameliadamen, Lysander i En skærsommernatsdrøm og Benvolio og Prins Paris i Romeo og Julie. Marcins rene teknik funkler i det neoklassiske repertoire med roller som titelpartiet i Apollon (George Balanchine), soloherre i Etudes (Harald Lander), Tchaikovsky Pas de Deux (George Balanchine), Other Dances (Jerome Robbins) samt Dances at a Gathering (Jerome Robbins) .

I det moderne repertoire har Marcin udforsket roller som Tony i West Side Story Suite (Jerome Robbins), Chanos i Come Fly Away (Twyla Tharp), ligesom han har brilleret i værker som Chroma og Afterite (Wayne McGregor), Minus 7 (Ohad Naharin), Six Dances (Jiri Kylian) og Digital Secrets (Jacopo Godani). Flere koreografer har skabt roller til Marcin deriblandt Gregory Dean i Askepot og Blixen, Natalia Horecna i The Death That Best Preserves og Kim Brandstrup i Rystet Spejl.

Marcin har optrådt over hele verden på store teatre som Pariseroperaen, Belarus Bolshoi Theatre (Minsk), The Kennedy Center (Washington D.C), David Koch Theater (New York), Semperoper (Dresden), The Joyce Theater (New York),  Bayerische Staatsoper (München), Segerstrom Center of the Arts (Orange County) og Den Ungarske Statsopera (Budapest).  Han har desuden turneret i lande som Japan, Kina, Oman, Brasilien og Indien med blandt andre Principals and Soloist of the Royal Danish Ballet.

Som anerkendelse for sit kunstneriske arbejde som danser har Marcin modtaget legat fra Balletmester Albert Gaubiers og Poul Waldorffs Fond. I 2012 blev Marcin udnævnt til Ridder af Dannebrogordenen af H.M. Dronningen.

IDA PRAETORIUS
Ida Praetorius er uddannet ved Den Kongelige Balletskole i København. I 2010 blev hun optaget i Den Kongelige Ballet som aspirant og blev korpsdanser i 2012. I 2014 blev Ida udnævnt til Solist i balletten og i 2016 fulgte udnævnelsen til Solodanser.

Idas repertoire med Den Kongelige Ballet spænder over dramatiske roller som Odette/Odile i Svanesøen, Marguerite Gautier i Kameliadamen, Kitri i Don Quixote, titelrollen i Giselle, Julie i Romeo og Julie, Alice i Alice i Eventyrland, Gamzatti i La Bayadere og Eleven i Enetimen. Hun brillerer med sin tekniske præcision i klassiske balletter som Ballerinaen i Tema og Variationer, og i Etudes, som Sukkerfeen i Nøddeknækkeren og i balletter som Rubiner i Balanchines Juveler og Jerome Robbins Other Dances. Ida har danset de vigtigste partier i Bounonvilles balletter deriblandt Sylfiden i sylfiden og Eleonora fra Kermessen i Brügge. I det moderne repertoire har Ida fortolket roller som Marianela i Scarletts Infra, Léon og Lightfoots Short Time Together samt Kylians Symphony of Psalms.

Flere koreografer har skabt roller til Ida, deriblandt Liza i Scarletts Spardame, Askepot i Deans Askepot, Lolita i balletten af samme navn af Marston. Derudover har Ida skabt roller i balletter som Carmen af Moreau, Farlige Forbindelser af Marston, Rystet Spejl af Brandstrup, The Death That Best Preserves af Horecna, Terra Incognita af Robert Binet, For Malala af Anna Lærkesen og Krash af Alessandro Sousa Pereira.

Ida har gæsteoptrådt over hele verden, bl.a. ved the Jubilee of John Neumeier i Hamburg, Bournonville Celebration Tour i New York 2015, Copenhagen Summerdance med Dansk Danseteater, Festival des arts des Saint-Sauveur i Montréal 2013, The Dance Salad Festival 2014 i Houston, TX, og TAGLIONI – European Ballet Award 2014.

Som anerkendelse for sit kunstneriske arbejde som danser har Ida modtaget flere priser. I 2012 vandt Ida Erik Bruhn Prisen som bedste kvindelige danser. I 2013 modtog hun Dronning Ingrids Æreslegat. Ida blev i 2014 nomineret til prisen for Bedste Unge Kvindelige Danser ved Taglioni – European Ballet Award og vandt i 2019 Reumert prisen for Årets Danser.

I 2019 blev Ida udnævnt til Ridder af Dannebrogsordenen af H.M. Dronningen.

Ida Praetorius
Holly Dorger

HOLLY DORGER
Solodanser, Den Kongelige Ballet. Holly Dorger er uddannet ved School of American Ballet i New York, der hører under New York City Ballet. Hollys første kærlighed indenfor dans var Scottish Highland Dancing, som hun deltog i konkurrencer i over hele verden, indtil hun som 10-årig vandt det amerikansk mesterskab. Som 14-årig havde balletten overtaget, og Holly blev optaget på School of American Ballet på fuldt stipendium. Under sin uddannelse modtog Holly elevprisen på School of American Ballet Faculty Award af Mr. & Mrs. Irving Rose i 2006/07 og igen i 2007/08.

I 2008 blev Holly ansat som korpsdanser i Den Kongelige Ballet. Hun blev i 2013 udnævnt til Solist og i 2016 fulgte udnævnelsen til Solodanser.

Højdepunkterne fra Hollys repertoire med Den Kongelige Ballet rummer dramatiske roller som Odette/Odile i Svanesøen, Giselle i Giselle, Alice og Hjerterdronning i Alice i eventyrland, Gamzatti i La Bayadère, Prudence Duvernoy i Kameliadamen og Elskerinden i Manon, Dronningen af Shemakhan i Den Gyldne Hane, Askepot i Askepot, Henriette i Raymonda og Mercedes i Don Quixote, Pauline i Spardame og Daisy Friis i Blixen. Hollys skoling i Balanchineteknik på School of American Ballet stråler igennem i roller fra Balanchine repertoire som Ballerinaen i Diamanter, Ballerinaen i Tema og variationer, Sukkerfeen i Nøddeknækkeren, Polyhymnia i Apollo og Ballerinaen i Tchaikovsky Pas de Deux. I Bournonvillerepertoiret har Holly udforsket partier som Teresina i Napoli, Eliza i Konservatoriet og pas de deux’en fra Blomsterfesten i Genzano. I det moderne repertoire har Holly fortolket værker af bl.a. Twyla Tharp, Jiri Kylian og Liam Scarlett.

På Den Kongelige Ballets mange turnéer har Holly danset på store operahuse i bl.a. New York City, Los Angeles, Skt. Petersborg, Budapest, Paris. Beijing, Tokyo, Shanghai, Muscat og Washington D.C.

Holly har gæsteoptrådt ved balletgallaer over hele verden, deriblandt ved Grand Rapids Ballet i 2013, Minsk Ballet Star Gala Performance i 2014, Stars of the Royal Danish Ballet and New York City Ballet, Stamford, Connecticut i 2015, Opus One Foundation, Nairobi i 2016, Etoile Ballet Gala, Malmö, og Riga i 2016 og 2017, Hungary International Dance Festival, Pecs i 2018, Jacob’s Pillow Dance Festival, Massachusetts i 2018, samt Kyrgyz Republic International Gala, Bishkek, Kyrgyzstan i 2018.

Udover sit arbejde i Den Kongelige Ballet er Holly bestyrelsesmedlem i Opus1 Scandinavia Foundation. En organisation, der tror på kunstens kraft og på, at den kan inspirere enkeltindividet, ændre lokalsamfund og bekæmpe aktuelle problemer på kloden. I den forbindelse har Holly flere gange været i Nairobi, Kenya, hvor Opus 1 arbejder i slummen med at skabe forandring ved at tilbyde undervisning i musik og ballet til børn og unge.

Som anerkendelse som sit kunstneriske arbejde som danser har Holly modtaget legat fra Johannes og Ulla Poulsens Fond i 2013 og fra Balletmester Albert Gaubiers og Poul Waldorffs Fond i 2014. I 2016 blev Holly udnævnt til Ridder af Dannebrogordenen af H.M. Dronningen.

JONATHAN CHMELENSKY
Solodanser, Den Kongelige Ballet. Jonathan er uddannet ved Conservatoire National supérieur i Paris og ved Cuban National Ballet School i Havana.  Han blev ansat som korpsdanser i Den Kongelige Ballet i 2007. I 2013 blev Jonathan udnævnt til solist. Udnævnelsen til solodanser fulgte i 2018.

Jonathans repertoire med Den Kongelige Ballet er bredt og varieret. Bournonvillerepertoiret er repræsenteret med roller som Gennaro i Napoli, James i Sylfiden og pas de deux’en fra Blomsterfesten i Genzano.  Blandt de dramatiske roller har Jonathan fortolket Albrecht i Giselle, prins Siegfried og Rothbart i Svanesøen, Jack i Alice i Eventyrland, Lescaut i Manon, Gaston Rieux i Kameliadamen, og Prinsen i Askepot. Mens hans tekniske virtuositet er kommet til sin ret i bl.a. pas de deux’en fra Le Corsaire, Soloherren i Etudes, Solor i La Bayadère, Sukkerfeens kavaler i Nøddeknækkeren, Basilio i Don Quixote og Soloherren i Balanchines Tema og variationer, Ballo della Regina og Tjajkovskij pas de deux.

I det moderne repertoire har Jonathan udforsket roller som Sid i Come Fly Away af Twyla Tharp, Chroma og Afterrite af Wayne McGregor, samt i værker af José Limon, Jiri Kylian, Wayne Mcgregor, Akram Khan, Sol Léon og Paul Lightfoot. Gennem det koreografiske samarbejde har Jonathan fået skabt roller og værker til sig som Bror Blixen i Blixen (Gregory Dean) og Schubert pas de deux (Adam Lüders).

På Den Kongelige Ballets turnéer har Jonathan danset på store scener som Pariseroperaen, The Kennedy Center (Washington D.C), David Koch Theater (New York), Semperoper (Dresden), The Joyce Theater (New York),  Segerstrom Center of the Arts (Orange County) og Den Ungarske Statsopera (Budapest).

Jonathan har været gæstesolist over hele verden, bl.a. ved festivaler, turnéer og balletkompagnier som Festival de Ballet de la Havana i 2014, Copenhagen Summer Dance DDT i 2015, Den Norske Ballett i 2017, Etoile Ballet Gala – turné i Skandinavien og de baltiske lande fra 2016 til 2019, Jacob’s Pillow Dance Festival i 2018, turné til Ulan Bator i Mongoliet med solodansere og solister fra Den Kongelige Ballet i 2019.

Jonathan underviser aspiranterne ved Det Kongelige Teaters Balletskole og har været lærer på Den Kongelige Ballets sommerkursus i 2018 og 2019.
Som anerkendelse som sit kunstneriske arbejde som danser har Jonathan modtaget legat fra Johannes og Ulla Poulsens Fond i 2014 og fra Balletmester Albert Gaubiers og Poul Waldorffs Fond i 2017.

I 2019 blev Jonathan udnævnt til Ridder af Dannebrogordenen af H.M. Dronningen.

Jonathan Chmelensky
Selene Muñoz

SELENE MÙNOZ

Den Reumert nominerede Selene Muñoz skaber forestillinger, der tryllebinder publikum og begejstrer anmelderne nationalt og internationalt. Hun er en af de mest eksperimenterende flamenco kunstnere i nyere tid. Hun har opnået stor international anerkendelse og har vundet flere præmier for sin nyskabende og personlige stil. Selene er entreprenør og en ung power kvinde, hvis drivkraft er at inspirere andre mennesker. Hun ønsker at tale til empatien, håbet, nysgerrigheden og passionen hos mennesker.

Unikt for Selenes optrædener er, hendes evne til at integrere kraftfuld, rytmisk og nærværende koreografi med nogle af de bedste live-musikere i et æstetisk og billedskabende univers hvor hendes unikke kostumer spiller en stor rolle.

Baggrund:
Som fireårig flyttede hun med sine forældre til Danmark, hvor hun startede til ballet og som seksårig til flamenco. Som bare 11-årig, lavede hun sin første produktion, der blev fulgt af DR1. Få år senere begyndte hun at undervise og lave workshops – hun har blandt andet undervist dansere fra Den Kongelige Ballet, New York City Ballet og Cirque du Soleil. Som 14-årig flyttede hun til Madrid, hvor hun studerede på det anerkendte flamenco akademi Amor de Dios og efterfølgende på Real Conservatorio Profesional de Danza. Hun har af flere omgange været inviteret til at optræde for den Danske Kongefamilie. Hun er nomineret til ’Årets Danser’ af CPH CULTURE 2021, og hun er modtager af Kronprinsens og DR´s Bevægelses Stafet.

Selene er aktuel i Tivolis Glassal fra d. 24.-26. juni 2021 med forestillingen 7SENSES.

ULRIK BIRKKJAER
Solodanser ved San Francisco Ballet og Kunstnerisk Leder af København Danser. Tidligere solodanser ved Den Kongelige Ballet. Producent og kunstnerisk leder af danseforestillinger på turnéer til London, New York og Bangalore. Guldmedalje i Erik Bruhn-konkurrencen i Toronto. Modtager af Dronning Ingrids Hæderslegat. Ridder af Dannebrog.

Ulrik Birkkjaer

COVID-19
Grundet de fortsatte restriktioner i forbindelse med covid-19 bliver afviklingen af den første udgave af Den Danske Balletpris delt i to separate events.

Udvælgelsen til Prix du Nord finder fortsat sted den 25. april 2021, men er rykket til Lumbyesalen i Tivolis Koncertsal, så de udvalgte deltagere kan nå at tilmelde sig konkurrencen i Gøteborg 14.-16. juni 2021. Dette event kommer til at foregå uden publikum, men der vil blive live-streamet fra dagen.

Hovedkonkurrencen Den Danske Balletpris er flyttet til 30. maj 2021 i Odense Koncerthus. Vi glæder os til en stor dag med mange gode oplevelser for deltagere og publikum.

Den Danske Balletpris
DATO

30. maj 2021

TID & STED

Odense Koncerthus

TILMELDINGSFRIST

16. maj 2021

Back To Top